Hoe moet je een PicToPlay-traject invullen?

Een nieuw traject heeft veel invulvelden. Zo vul je alles juist in.

Ga terug naar overzicht

Nadat je een nieuw traject hebt aangemaakt, kom je automatisch terecht in het dashboard van jouw traject.

Tijd om je traject te personaliseren. Doorloop eerst alle onderdelen; je kan op elk moment nog dingen aanpassen in elk blok. Zodra alle checks zijn aangevinkt (extra elementen hoef je niet verplicht in te vullen), kan je onderaan klikken op traject publiceren om van start te gaan.

Algemene info

Besteed voldoende aandacht aan correcte informatie over het traject. Zorg voor voldoende informatie voor de deelnemers zodat ze voldoende geïnformeerd zijn om het traject te doorlopen, en zorg voor de context van het traject voor je persoonlijke statistieken achteraf.

Over dit traject

Geef je traject een naam. Deze naam wordt ook de titel die de deelnemers straks te zien krijgen tijdens de inspraaksessie. Vul ook de datum in waarbinnen deelnemers het traject kunnen doorlopen. Vooral voor individuele bevragingen zonder begeleider is dit een handige optie om alle ingestuurde ontwerpen te beperken in tijd.

Je hebt dit al ingevuld in het vorige scherm, maar hier kan je eventueel nog dingen aanpassen, bijvoorbeeld om een traject te verlengen na verloop van tijd.

Wat wil je met dit traject bereiken?

Om de beste resultaten te behalen met PicToPlay, is het cruciaal om vooraf samen met de stakeholders te bepalen waarom je dit traject uitvoert, wie je erbij betrekt en wat je ermee wilt bereiken. Noteer kort de doelstelling bij het aanmaken van een nieuw traject. Je kunt dit later altijd nog aanpassen. Voor meer informatie over hoe je dit het beste aanpakt, kan je op deze helppagina terecht. Deze tekst is alleen zichtbaar voor jou en wordt niet gedeeld met de deelnemers.

Je hebt dit al ingevuld in het vorige scherm, maar hier kun je eventueel nog dingen aanpassen.

Als je een sjabloon hebt gekozen bij het aanmaken van het traject, staat hier hoe wij het sjabloon voor dit type terrein hebben ingevuld. Lees dit door en pas het aan naar de doelstelling van jouw specifiek traject.

Welke welkomstboodschap krijgen deelnemers?

Dit is het eerste scherm dat deelnemers te zien krijgen. Laat ze weten wat het doel is van doel is van de inspraaksessie en benadruk dat hun input belangrijk is. Beschrijf de ruimte waarvoor je inspraak organiseert. Hoe uitgebreid je dit doet, hangt af van of je de sessie ook live begeleidt. Als dat het geval is, kun je de plek eerst samen verkennen.

In het volgende blok kun je foto’s van de plek uploaden om het nog duidelijker te maken over welke ruimte(s) het gaat in het inspraakproject.

Als je een sjabloon hebt gekozen, staat hier alvast een voorstel. Lees het zeker nog na en vul verder aan.

Foto’s van de plek

Zorg voor een goed beeld van de plek waarover de inspraaksessie gaat. Zeker bij sessies zonder begeleiding is het noodzakelijk dat deelnemers een goed beeld krijgen van de plek. Zorg voor beeldmateriaal dat een totaalbeeld geeft van de plek. Detailfoto’s kan je later toevoegen op de kaart. Stem je foto’s ook goed af op de welkomstboodschap en vice versa.

Je kan maximaal 5 afbeeldingen uploaden in JPG of PNG van maximaal 2MB.

Wat wil je na het traject nog meegeven?

Hier kan je de bedanktekst invullen die deelnemers te zien krijgen bij het afronden van het traject. Vermeld zeker wat de volgende stappen zijn met de aangebrachte input.

Als je een sjabloon hebt gekozen, staat hier alvast een voorstel. Lees het zeker nog na en vul verder aan.

Algemene omkadering van dit traject

Hier worden enkele algemene gegevens gevraagd over jouw participatietraject. Deze informatie is belangrijk voor onze interne werking. Kind & Samenleving vzw is erkend en wordt gesubsidieerd in het kader van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid. De erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden houden onder meer in dat we aantonen hoe vaak onze publicaties gebruikt worden, binnen welke provinciale spreiding en voor welke doelgroepen. Deze informatie wordt anoniem verwerkt, niet verspreid onder derden en niet langer bijgehouden dan beschreven binnen het decreet.

Alles (of deels) ingevuld? Vergeet dan zeker niet op opslaan te klikken onderaan de pagina.

Spelregels

Je kan deelnemers een budget geven om mee te werken. Dit kan een fictief bedrag (goudstukken, snoepjes,...) zijn, maar ook een reëel bedrag (€) dat ze kunnen besteden. De beperking helpt om de oefening realistischer te maken en deelnemers te stimuleren om overwogen keuzes te maken.

Een oefening met budget is soms te moeilijk voor kleinere kinderen, je kan er ook voor kiezen om geen limiet op het budget te plakken. Zo kunnen deelnemers vrijuit kiezen en dromen.

Denk goed na over het totaalbudget in relatie tot de pictogrammen die je ter beschikking stelt en het budget dat je kiest voor elk pictogram. Doorheen de jaren hebben we per pictogram valabele standaardwaarden toegekend, met enkele afwijkingen omwille van de specificiteit van het project of de gemeente (zie Pictogrammen). Voor een klein buurtterrein is een totaalbudget van 12 munten al mooi, voor een wijkterrein mag je naar de 20 gaan.

De tijdsbeperking is minder essentieel. Een tijdsbeperking instellen is vooral belangrijk:

  • Bij grote groepen om te voorkomen dat bepaalde deelgroepjes sneller klaar zijn en zich gaan vervelen.
  • Wanneer je weinig tijd hebt, bijvoorbeeld bij een afspraak met een school of jeugdbeweging dat je maximaal 1 uur in beslag neemt.
  • Bij grotere terreinen en veel pictogrammen zal je in de regel ook iets meer tijd moeten voorzien.

Als je een sjabloon hebt gekozen bij het aanmaken van het traject, hoef je de spelregels in theorie niet meer aan te passen. Maar bekijk het totaalbudget nog eens en overweeg of je tijdslimieten wil instellen.

Alles (of deels) ingevuld? Vergeet dan zeker niet op opslaan te klikken onderaan de pagina.

Pictogrammen

Zoeken

Om makkelijker door het grote aanbod pictogrammen te scrollen, kan je ze filteren op categorie of sorteren op verschillende manieren. Als je al vertrouwd bent met de namen van onze pictogrammen, kan je ze ook opzoeken op naam via de zoekbalk.

Selecteren

Hier selecteer je alle pictogrammen waarmee de deelnemers gaan werken. Dit doe je door het gekozen pictogram rechtsboven aan te vinken. Let op, het programma slaat niet automatisch op, vergeet dus niet om op opslaan te klikken voordat je teruggaat naar het vorige scherm. Zorg voor een voldoende ruim assortiment pictogrammen (minimaal 20) en leg in deze fase niet te veel beperkingen op vanuit bekommernissen van volwassenen. Zo krijg je het meest representatieve resultaat bij je inspraaksessie

Waarde toekennen

Doorheen de jaren hebben we per pictogram valabele standaardwaarden toegekend in verhouding met de andere pictogrammen. Check of deze verhoudingen kloppen voor jouw specifieke traject, denk hierbij aan aankoop- of ontwikkelingskosten, maar ook aan kosten voor beheer en onderhoud. De prijs van een pictogram aanpassen doe je door op de waarde te klikken en een nieuwe waarde in te stellen.

Als je een sjabloon hebt gekozen bij het aanmaken van het traject, hoef je de pictogrammen in theorie niet meer aan te passen. Onze selectie past voor het ontwerp van dit soort plek. Het is echter aan te raden om alle pictogrammen te bekijken en de haalbaarheid te overwegen: zijn alle elementen realistisch op zichzelf en in verhouding tot het totaalbudget?

Alles (of deels) ingevuld? Vergeet dan zeker niet op opslaan te klikken onderaan de pagina.

Achtergrondkaart of -luchtfoto

Hier laad je de achtergrondafbeelding in waarop de deelnemers gaan ontwerpen. Dit kan een basiskaart zijn, een luchtfoto of een collage van foto’s die de verschillende delen van de locatie weergeven.

We raden aan om voor kinderen vanaf 9 jaar met een basiskaart te werken. Dit is een kaart of luchtfoto van de locatie, waar bij voorkeur ook bepaalde extra informatie op is aangeduid, zoals bijvoorbeeld de naam van een gebouw of oriëntatiepunt, een doorgang die vrij moet blijven, een belangrijk pad dat niet op de luchtfoto staat, enz. In het volgende tabblad Extra elementen kan je later ook nog detailfoto’s opladen.

Voor jongere kinderen raden we aan om te werken met een collage van foto's, een getekende kaart of luchtfoto met voldoende aanduidingen.

Waar vind ik een basiskaart of luchtfoto?

Gratis kaarten of luchtfoto’s vind je op:

  • openstreetmap.org : via de knop delen rechts kan je een kaart ook als jpg downloaden.
  • Google Earth Pro : je kan luchtfoto’s en kaarten aanpassen naar eigen voorkeur en ook exporteren (beeld kopiëren in menu bewerken).
  • google.com/maps : via schermafdruk.
  • geopunt.be: via schermafdruk.

Bekijk de verschillende opties om de beste basiskaart te kiezen voor jouw plek en doelgroep.

Hoe maak je een schermafdruk?

Via de Printscreen- of PrtSc-toets kan je een schermopname maken die je dan in een tekenprogramma plakt en eventueel bijsnijdt. Via de ingebouwde functies (windowstoets+shift+s of shift+command+4) kan je een deel van het scherm in het geheugen kopiëren en meestal ook direct openklikken in een tekenprogramma om bij te snijden en dingen toe te voegen.

Enkele tekenprogramma’s waarmee je aan de slag kan:

  • Paint, Paint3D (gratis)
  • Canva (gratis)
  • InDesign
  • PowerPoint
  • Inkscape (gratis)
  • Freeform

Aantekeningen op een geprinte kaart inscannen kan uiteraard ook. De afbeelding voor de achtergrond kan opgeladen worden in SVG, PNG of JPG en mag maximaal 10MB zijn.

Afbeelding opgeladen? Vergeet dan zeker niet op opslaan te klikken onderaan de pagina.

Extra elementen

Dit element is optioneel om een traject te kunnen valideren. Als je basiskaart of foto duidelijk genoeg is, hoef je geen extra elementen toe te voegen. Het is dus niet ongebruikelijk dat dit vinkje niet is aangevinkt in het overzicht.

Zones definiëren

Je kan zones toevoegen op de basiskaart. Zones definiëren is niet noodzakelijk, maar kan nuttig zijn bij de verwerking achteraf. Bij de automatische resultaatverwerking worden totalen per zone berekend, zodat je kan zien of deelnemers vooral pictogrammen plaatsen in bijvoorbeeld een boszone, rond water of op een open grasveld. Dit kan leiden tot meer verfijnde inzichten dan totalen voor het hele terrein.

Deelnemers zien deze zones niet op hun kaart; het is extra informatie voor jou als inspraakbegeleider om de ontwerpen achteraf te analyseren. Om zones aan te duiden, klik je op het derde icoontje van links . Je kan een vrije vorm kiezen, maar zorg altijd voor een afgesloten zone door bij hetzelfde punt te beginnen en eindigen. Als je zone is afgebakend, verschijnt een pop-up venster waarin je de zone een naam kan geven. De zone krijgt dan een kleurtje.

Afbeeldingen toevoegen op de kaart

Vooral voor jongere kinderen kan het nuttig zijn om met losse detailfoto's van de plek te werken, omdat dit beter herkenbaar is. Specifieke zaken die je beter in beeld wil brengen op de kaart, kan je hier aanduiden en een foto toevoegen.

Om de foto toe te voegen, klik je op het vierde icoontje van links en selecteer je de plek waar je de foto wil invoegen. Je kan de foto een naam geven die de deelnemers ook zien. De foto kan worden opgeladen in PNG of JPG en mag maximaal 2MB zijn.

Afbeelding opgeladen? Vergeet dan zeker niet op voeg foto toe te klikken onderaan de pop-up.

Alle zones gedefinieerd en foto’s opgeladen? Je hoeft hier niet op te slaan en kan bovenaan rechts op terug klikken om terug te keren naar het dashboard.

Deelnemers

Klaar met instellen? Zet dan de link actief, zodat deelnemers zich individueel of in groep kunnen aanmelden. Wil je de groepen vooraf instellen? Dat kan door het traject te starten op de verschillende toestellen die je zal gebruiken.

Zet de schakelaar op actief. Nadat je hebt opgeslagen, wordt de weblink zichtbaar op je overzichtspagina en kan je deze doorsturen naar de deelnemers van de sessie.